Twitter voor bedrijven 2017

Waarom Twitter relevant is voor je bedrijf

Twitter, is het eigenlijk nog wel hot? En, hoe vergroot je het bereik van je website en je producten met dit medium? Het zijn vragen die wij onszelf regelmatig stellen. Hoewel uit het Social Media Onderzoek 2017 van Newcom blijkt dat het aantal Twittergebruikers in 2017 iets is gedaald, zien wij wel degelijk het nut in van Twitter. Door regelmatig tweets te plaatsen zien we ons aantal volgers stijgen en bereiken we dus een nog groter publiek. De meeste twitteraars zijn tussen de 20 en 39 jaar oud. Momenteel maken 2,6 miljoen Nederlanders gebruik van Twitter, waarvan 871.000 dagelijks. Met andere woorden: twitter maar raak, want er zijn nog genoeg volgers te winnen!

Plan je tweets in 

In Twitter zelf kun je geen tweets inplannen, zoals dat met Facebook wel mogelijk is. Niet handig, want je wilt niet elke dag op bepaalde tijdstippen een tweet moeten plaatsen. Daarom gebruiken wij Buffer: een handige betaalde tool - met gratis versie! - waarmee je tweets inplant. Je kan zelfs je tweets op meerdere accounts tegelijk inplannen. Ook handig is dat Buffer zelf al de URL verkort, zodat je meer tekens overhoudt voor je tweet. 

2a26f95df4b948a9aa86d211ab16c8c2

Tip: verrijk je tweet altijd met ten minste één foto, zodat mensen sneller doorklikken. Er zijn ook andere tools voor het inplannen van tweets, zoals Hootsuite en TweetDeck. Het voordeel van Hootsuite is dat je niet alleen je Twitteraccount in deze tool kunt managen, maar ook Facebook, Google+ pagina’s, LinkedIn en WordPress.

Twitter regelmatig

Facebook, Instagram, LinkedIn, Google+ en Twitter. Het zijn allemaal sociale media platformen waarop wij zichtbaar willen zijn omdat we merken dat het ons bereik vergroot. Maar hoe doe je dat? Hoe krijg je meer volgers op Twitter? Wij merken dat het regelmatig plaatsen van tweets helpt om meer volgers te krijgen. Een verlaten account met gedateerde tweets komt bij niemand goed over. Daarbij verdelen we de tweets altijd over de dag, met behulp van Buffer.

Gebruik #hashtags en @tag mensen

ls je een tweet plaatst wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen die tweet lezen en doorklikken op je link. Zeker als je nog niet zoveel volgers hebt, kan dit lastig zijn maar gelukkig is er de hashtag (#). Hiermee ben je vindbaar op een bepaald trefwoord en kun je dus makkelijk informatie met groepen delen. Twitter categoriseert namelijk de berichten op de trefwoorden die met een hashtag geplaatst worden. Tip: als je regelmatig dezelfde hashtag gebruikt, kun je ook autoriteit op een bepaald gebied bemachtigen.

In de tweet hiernaast zie je onder andere een hashtag voor Pinksteren staan. Twitter verzamelt alle tweets onder die hashtag en iedereen die in Twitter op Pinksteren zoekt, komt bij deze tweet terecht. Een goede manier dus om meer volgers te werven. En dan is er nog de @ oftewel de tagfunctie. Net als op Facebook kun je ook in Twitter anderen taggen die relevant zijn voor je tweet. Kijk wel altijd eerst of het account dat je tagt actief is en een redelijk aantal volgers heeft. Het heeft weinig nut om iemand te gaan taggen als deze maar 5 volgers heeft en vorig jaar voor het laatst een tweet heeft geplaatst.

Retweet en like wat relevant is

Om je bereik nog meer te vergroten en meer zichtbaar te worden voor anderen, kun je tweets van andere gebruikers retweeten en liken. Andersom gebeurt dit natuurlijk ook: als je iemand anders tagt in een tweet die relevant is voor degene is de kans groot dat je wordt geretweet of geliked. En dat betekent dus meer zichtbaarheid en uiteindelijk meer volgers!


Tweets in Google

Weet jij trouwens dat je Tweets ook opgenomen worden in de zoekresultaten van Google? Wat moet je doen om te zorgen dat je Tweets vindbaar worden?

  1. Let op trends: hoe populair is een bepaald onderwerp op Twitter, hoeveel mensen praten erover? Gebruik hashtags en zoekwoorden;
  2. Zorg voor engagement: zorg dat je Tweet gezien wordt en dat Twitteraars er op reageren met een retweet, een like, klik op je link of andere actie;
  3. Vergroot je invloed: wat is je autoriteit op Twitter? Heb je veel volgers, volg jij andere personen en bedrijven op twitter, word je opgenomen in lijsten en @mentions?